A bank (pénzügyi vállalkozás) a közte és Ön között létrejött szerzõdésbõl eredõ követelését eladta (engedményezte) a DUNACORP-nak, így a követelés új jogosultjává a DUNACORP vált. Az engedményezéshez nincs szükség a kötelezett (adós), így az Ön hozzájárulására, a DUNACORP, mint engedményes jogosult Önnel szemben erre irányuló, Önnel kötött szerzõdés hiányában is eljárni. Erre tekintettel a DUNACORP jogosult Önt telefonon és írásban is megkeresni bank (pénzügyi vállalkozás) helyett a felé fennálló tartozás mihamarabbi rendezése érdekében.
A bank (pénzügyi vállalkozás) a közte és Ön között létrejött szerzõdésbõl eredõ követelését korábban több alkalommal igyekezett érvényesíteni Önnel szemben. Ennek sikertelenségére tekintettel azonban a követelést eladta (engedményezte) a DUNACORPnak, így annak új jogosultjává, a bank (pénzügyi vállalkozás) jogutódjaként a DUNACORP vált.
Az engedményezéshez a Ptk. vonatkozó rendelkezései alapján nincs szükség a kötelezett (adós), így az Ön hozzájárulására, tekintettel arra, hogy az engedményezési szerzõdés kizárólag az engedményezõ (jelen esetben a bank, illetve pénzügyi vállalkozás) és az engedményes, azaz a DUNACORP között jön létre. Az engedményezési szerzõdésben foglaltaknak nincs relevanciája az Ön követelése vonatkozásában.
A banknak (pénzügyi vállalkozásnak) Önnel szemben fennálló követelése nem szûnt meg, hanem engedményezésre került a DUNACORP felé. Ennek okán a bank (pénzügyi vállalkozás) nem küldhetett értesítést arra nézve, hogy a tartozás megszûnt volna. A bank (pénzügyi vállalkozás) a megküldött dokumentumban kizárólag arról értesítette Önt, hogy a tartozás – az engedményezés okán - vele szemben megszûnt, így azt kivezette a nyilvántartásából. A DUNACORP azonban postai úton értesítette Önt az engedményezés tényérõl a bank (pénzügyi vállalkozás) által is aláírt, a fennálló követelés engedményezés idõpontjában fennálló összegét is tartalmazó dokumentummal, így az értesítést követõen kizárólag a DUNACORP felé teljesíthet jogszerûen.
A Credit Line Group Kft. a DUNACORP hitelintézetekrõl és pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény (továbbiakban: Hpt.) szerinti kiemelt közvetítõje, a Korall Max 2010 Kft., a ManServ Kft., a TendServ Kft. és a DVProgress Kft. pedig a DUNACORP Magyar Nemzeti Banknál regisztrált egyéb közvetítõje, melyek jogosultak a tartozás rendezése érdekében a DUNACORP érdekeinek és utasításainak megfelelõen, annak nevében és javára eljárni.
A DUNACORP írásban felszólítja a kötelezetteket (adóst), melyet követõen a kötelezett (adós) jogosult 2, illetve 4 havi részletben rendezni a tartozását. Egyéb, különös méltánylást érdemlõ esetben a DUNACORP hosszabb futamidejû részletfizetést is biztosít.
A részletfizetés futamidejének, illetve a havi részletek nagyságának megállapítása során a DUNACORP figyelembe veszi a tartozás nagyságát és a kötelezett (adós) vagyoni helyzetetét is, így célszerû a kérelmet megalapozó dokumentumokat a kérelemmel egyidejûleg megküldeni a DUNACORP részére.
Az átmeneti fizetési nehézséget célszerû haladéktalanul jelezni a DUNACORP felé, hiszen így a DUNACORP átmenetileg kedvezõbb részletfizetést tud biztosítani.
Fontos, hogy olyan megállapodás kerüljön megkötésre, melyet teljes mértékben tud vállalni, hiszen amennyiben a megállapodásban foglaltakhoz nem tartja magát (a havi részlet összegét csak részben fizeti meg, illetve a fizetési határidõt elmulasztja), úgy a DUNACORP azonnal jogi lépéseket tesz a követelése érvényesítése érdekében.
Amennyiben ez mégis megtörténik, a DUNACORP az elmulasztott részlet pótlását követõen továbbra is fenntartja a kedvezõ részletfizetés lehetõségét, így célszerû azt mihamarabb pótolni.
Amennyiben a kedvezõ részletfizetés ideje lejárt, azonban anyagi helyzetében nem történt pozitív változás, mindenképpen célszerû felvenni a kapcsolatot az ügyintézõjével, ellenkezõ esetben a DUNACORP a követelése érvényesítése érdekében szintén jogi lépéseket fog tenni.
Amennyiben Ön adóstársként, illetve készfizetõ kezesként szerepel a szerzõdésben, úgy Ön a szerzõdést kötõ személlyel együtt egyetemlegesen felel a tartozás rendezéséért, így a DUNACORP jogszerûen érvényesíti a teljes igényét Önnel szemben.
A behajtási költség egy költségátalány, amely a követelés érvényesítésével kapcsolatban felmerült adminisztratív költségek fedezésére szolgál. A DUNACORP a behajtási költség mértékét minden kötelezett (adós) esetében az engedményezett tartozás összegének 5%-ában határozza meg, amely nem kerül felszámításra, amennyiben Ön tartozását a DUNACORP elsõ fizetési felszólítását követõ 30 napon belül maradéktalanul megfizeti.
A DUNACORP a követelése érvényesítése érdekében jogosult Önt tartozásonként heti 3 alkalommal, munkanapokon 8 és 20 óra között, szombaton pedig 8 és 14 óra között telefonon megkeresni.
A rendszeres megkeresések elkerülése érdekében tehát célszerû az ügyintézõvel szóban kommunikálni, melyben jelezhetõ számára, hogy mely idõpont alkalmas Önnek a kapcsolattartásra, melyet az ügyintézõ - eredményes kapcsolattartás esetén - köteles figyelembe venni.
A DUNACORP a telefonos, illetve a postai úton történõ megkeresések sikertelensége esetén jogosult Önt személyes felkeresõk útján megkeresni. A személyes megkeresés elsõdleges célja az Önnel való kommunikáció, amely során Ön természetesen érdeklõdhet a tartozás részleteirõl, illetve részletfizetés, valamint egyéb fizetéskönnyítés iránti kérelmet nyújthat be a DUNACORP felé.
A DUNACORP-pal mind írásban, mind szóban köthetõ részletfizetési megállapodás, melynek nagyobb összegû tartozás esetén elõfeltétele a tõketartozás 10%, illetve 20 %-ának megfizetése.
A havi részletek nagysága és a futamidõ meghatározása során a DUNACORP figyelembe veszi a tartozás nagyságát, így célszerû az írásbeli kérelemhez mellékelni a kérelmet megalapozó dokumentumot.
Amennyiben szóban kerül sor a megállapodás megkötésére, úgy az ügyintézõ kérésére mindenképpen szükséges a hivatkozott dokumentum megküldése.
A DUNACORP - a 2012. évi számviteli beszámoló elkészítése kapcsán - felülvizsgálta a tulajdonában álló követelések ügyleti és késedelmi kamat mértékének helyességét abból a szempontból, hogy azok maradéktalanul megfelelnek-e az egyes bankoktól (pénzügyi vállalkozásoktól) átvett követelések alapjául szolgáló iratokban foglalt mértékeknek.
Ezen felülvizsgálat kapcsán a DUNACORP azt is megvizsgálta, hogy a részletfizetést teljesítõ ügyfelek esetén a teljesített összegek a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. tv. (Ptk.), továbbá a hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 250/2000. (XII. 24.) Korm. r. rendelkezéseinek megfelelõen kerültek-e elszámolásra.
A felülvizsgálat során az ügyfelekkel szembeni követelések késedelmi kamatai tételesen megállapításra kerültek, az egyes részletek elszámolási sorrendje pedig a fent hivatkozott jogszabályoknak megfelelõen módosultak, melynek következtében a 2014. március hónapot megelõzõen és az azt követõen megküldött egyenlegközlõk végösszegei között jelentõs különbségek mutatkoztak.
Az észrevételeit mind személyesen, mind telefonon, mind írásban közölheti a DUNACORP-pal, melyekre szóban azonnal, vagy a jogszabályban elõírt 30 napos válaszadási határidõn belül írásban választ kap.
A DUNACORP honlapján található egy formanyomtatvány is, mely megkönnyíti az észrevételek megtételét, de lehetõség van annak egyedi levél útján történõ megfogalmazására is.
Mindenképpen haladéktalanul jelezze ezt ügyintézõjének, ugyanis ebben az esetben a DUNACORP átmenetileg kedvezményes részletfizetést biztosíthat. A kérelmével egy idõben célszerû megküldeni a kérelmet megalapozó dokumentumot is. Amennyiben a kérelem megalapozott, úgy a DUNACORP átmenetileg csökkentett részletet állapíthat meg, vagy akár a részletfizetés meghatározott ideig való felfüggesztéséhez is hozzájárulhat.
Elsõsorban a DUNACORP-hoz címzett, erre irányuló kérelmében indítványozhatja az egyenleg felülvizsgálatát, illetve kérheti annak részletes magyarázatát. Amennyiben a kapott válasszal nem ért egyet, abban az esetben a Pénzügyi Békéltetõ Testülethez fordulhat az egyenlege tisztázása érdekében.
A DUNACORP-hoz címzett írásbeli, vagy szóbeli megkeresésében panasszal élhet az ügyintézõ kifogásolható stílusa ellen, melyet a DUNACORP kivizsgál és a kérelem beérkezését követõ, jogszabályban elõírt 30 napos határidõn belül tájékoztatja Önt a vizsgálat eredményérõl.
Amennyiben tartozását rendezni kívánja, úgy a DUNACORP-hoz fordulhat a tartozás egy összegben, vagy részletekben történõ rendezése érdekében.
Amennyiben tartozásával nem ért egyet, úgy a fizetési meghagyás ellen ellentmondással élhet, így az eljárás perré alakul, melyet követõen a lakóhelye szerint illetékes bíróság dönt a jogvitában.
A DUNACORP felé kérelmet intézhet a tartozása rendezése érdekében, melynek során a DUNACORP – figyelembe véve a kérelmében foglaltakat - megállapítja a havi részlet összegét.
Megállapodás hiányában azonban elsõsorban bankszámlájára vezet inkasszót, vagy a munkabérét – egyéb jövedelmét - fogja a végrehajtó 33 %, több tartozás esetén mindösszesen 50 %-os mértékben letiltani. Ennek sikertelensége esetén végrehajtási jogot jegyez be a tulajdonában álló ingóságokra (pl. gépjármû), illetve az ingatlanra, melyeket a késõbbiekben árverés útján értékesít majd.
A II. adósmentõ törvény a korábbi rendelkezésekkel ellentétben kivonja a törvény hatálya alól a hitelkártyából/folyószámlából fakadó tartozásokat. Mindez azt jelenti, hogy amennyiben ilyen jellegû tartozása áll fenn a DUNACORP-pal szemben, abban az esetben sem a bankot (pénzügyi intézményt), sem a DUNACORP-ot nem terheli Önnel szemben az adósmentõ törvények szerinti elszámolási kötelezettség, így a korábban megindított és az I. adósmentõ törvény rendelkezéseinek megfelelõen felfüggesztett eljárások Önnel szemben minden további nélkül, jogszerûen folytathatóak és érdemben befejezhetõek.
A tartozás rendezését követõen a DUNACORP megküldi Önnek a lezárást igazoló dokumentumot, illetve amennyiben a tartozás rendezésére oly módon került sor, hogy a DUNACORP egyedi megállapodásuknak megfelelõen meghatározott összeget a tartozásából elengedett, úgy egy errõl szóló nyilatkozatot küld meg Önnek, mely utóbbit aláírva szükséges visszajuttatni a DUNACORP részére.
A tartozás rendezése esetén az adatai a KHR-ben passzív státuszba, majd 1 év elteltével törlésre kerülnek.
Amennyiben a követelés alapját képezõ szerzõdés az adósmentõ törvények hatálya alá tartozik (lásd: 20. kérdés), úgy a DUNACORP már felvette a kapcsolatot a bankkal (pénzügyi intézménnyel) a szükséges intézkedések megtétele érdekében. Amennyiben a bank (pénzügyi intézmény) által indított per eredményeként annak elszámolási kötelezettsége az adósmentõ törvények nyomán továbbra is fennáll Önnel szemben, abban az esetben a bank (pénzügyi intézmény), majd a DUNACORP is felülvizsgálja a tartozása összegszerûségét, melyet követõen a DUNACORP haladéktalanul megküldi Önnek az elszámolást. Az elszámolás eredményeképp tartozása nagy valószínûséggel 10-20 %-kal csökkenni fog, esetleges túlfizetés esetén pedig a többlet természetesen visszautalásra kerül Önnek. Javasolt azonban, hogy az elszámolás befejezéséig is teljesítse a már megállapított havi részleteket, vagy megállapodás hiányában akár részletekben csökkentse fennálló tartozását, hiszen az teljes mértékben nem fog megszûnni, ellenben az elszámolás idõtartama alatt is tovább kamatozik.
A DUNACORP devizaalapú tartozások rendezése érdekében felvette a kapcsolatot a bankkal (pénzügyi intézménnyel) a tartozás adósmentõ törvényben foglalt szempontok szerinti felülvizsgálata érdekében. Ezt követõen a tartozása összegszerûsége feltehetõleg kis mértékben csökkenni fog, a kiszámított összeget a DUNACORP továbbra is követelheti majd Öntõl.
A DUNACORP azonban a hivatkozott felülvizsgálatig szintén eljárhat Önnel szemben és megindíthatja a jogi eljárásokat, így célszerû a felülvizsgálat idõtartama alatt – különös tekintettel arra, hogy ezidõ alatt is kamatozik a tartozása – akár részletekben rendezni a tartozása egy részét, melyet a DUNACORP a felülvizsgálat során természetesen szintén figyelembe vesz majd.